Dag 14

Nu sitter vi på tåget mot La Spezia. Vi gör ett stopp där med övernattning påväg mot Rom. Igår kom vi till Genova från Nice och gjorde ett stopp i Monaco. Tåget igår var utan AC och var dessutom försenat pga. Det var folk på spåret så vi var tvungna att stanna i Varazze där hamnade vi mitt på en stor marknad där gator var avstänga och många poliser patrullerade. Även där hade vi ett av de sämsta restaungbesöken vi har haft på vår resa, otrevliga Italienare som fortsätter prata italienska med en även om vi visar att vi inte förstår och svarar på engelska till dem. Men men så kan det gå ibland.

I Monaco kunde man tyvärr inte låsa in sitt bagage så det var vi tvungna att släpa på i trappor och i backar. Det blev därför inte en lång vistelse där, men under den lilla tiden vi var där han vi se lite lyxbilar, 5-stjärniga hotell och butiker som man knappt vågar titta in i. Samt endel lyxbåtar.

Väl framme i Genova hittade vi till hotellet som låg ett stenkast från stationen och svalkade av oss lite med en kalldusch innan vi begav oss ut i syden för att se oss om. Vi gick ner till en jättemysig hamn. Dör även Van Gogh museet som var kanske lite bortkastad tid och pengar. Men nu har vi varit där också, vi hade kanske lite för höga förväntningar efter Louvren. Vi fortsatte promenera i staden och kom till en mysig familjär restaurang och åt pasta. När vi kom tillbaka till hotellet gjorde vi en ansiktsmask och slappade.

Nu ska jag kika ut och kolla på det italienska landsbygden som järnvägen slingrar sig genom utmed havet.