Dag 33 och 34

Dag 33

Vi har på Moreton Island. En av de roligare dagarna hittills på våran resa. Vi åkte buss en bit ut till färjan och åkte den ca 1,5 h till ön. Där gick vi till en liten bit till ”lägret”, där vi sedan skulle utgå från till alla aktiviteter. Vi började med att åka en buss till ”The Dessert”. Där gjorde vi något som kallas sandboarding. Vi fick varsin bräda och fick instruktioner om hur man åker ner för sanddynerna. Vi skulle åka på mage, benen ihop. Händerna i framkanten av brädan och lyfta upp kanten, upp med armbågarna nästan som att göra ett rygglyft för att undvika att kanten stöter ner i i sanden, för då är det kört… då har man sand överallt! Typ som att åka pulka och ska man bromsa med fötterna har man snö överallt. Detta var iaf jättekul, vi åkte tre gånger var och lyckades att åka utan att bli överdrivet sandiga.

Tillbaka på ”lägret” var lunch förberedd, fralla med massa grönsaker och pålägg, samt chips och vattenmelon. Efter det begav vi oss iväg för att snorkla. En bit ut i havet var det en gammalt skepp som hade gått på grund för måååånga år sedan. Så nu är det ett hem för massa djur i havet och fullt av koraller. Vi såg olika sorters fiskar och en stor sköldpadda. Dock inga hajar som de sa kunde bo där. Det är ”bara” revhajar vilket betyder att de är små. Men det hade varit roligt att de de mesta djuren som bor där. Snorklingen fixade bra iaf, både Emilia och jag. Jag är stolt över att Emilia gjorde detta igen efter så hon kände efter hennes första snorkling. Men det var ett leende på läpparna! Efter vi hade snorklat fick vi paddla i en genomskinlig kanot runt skeppsbrottet också. Häftigt!

Efter detta skrev vi upp oss på pubcrawl med hostlet. Detta betyder att vi gjorde en liten pubrunda här i Brisbane. Vi hade en rolig kväll!

Dag 34

Vi tog sovmorgon och lagade en god frukost. Gick upp på stan på jakt efter skor till Emilia, vilket vi lyckades med! Sedan gick vi och strosade i South bank. Vi handlade lite och åt på hostlet. Ut till Southbank igen för att gå på en utebio! Så mysigt!! Vi kollade på ”Christoffer Robin & Nalle Puh”. Vi hade med oss varsin filt och tjocktöja och köpte en pizza och pommes att dela på. Ett sånt bra avslut på vistelsen här i Brisbane!