Dag 44, 44, 45, 46, 48, 49

Hej!

Här kommer en liten uppdatering om våra senaste dagar och äventyr!

Dag 44

Dagen vi började vår bästa tripp hittills och det var whitsundays. Dock började det lite stressigt då vi tagit fel på samlingsplatsen och slutade med att vi fock springa till rätt ställe. Med det löste sig! Vi kom med båten och fick en sovkupé. Det var en ganska stor båt med kändes lite liten för alla som skulle bo där. Vi var ca 20-25 stycken. Men ett härligt gäng! Detta var dagen efter den första hajattacken som hade skett runt öarna. Men guiderna tog inte detta på så stor allvar utan förklarade för oss att det hade hänt på ett område där det var känt att det fanns hajar och att de ej låter turister bada eller snorkla i sådana områden. Vi åkte iaf och snorklade på ett ställe där det var mycket sköldpaddor och lite fiskar. Samt lite fina koraller med inte lika bra snorkling som på västkusten. Vi avslutade dagen med att sova granne med den ön som har ”mest giftiga ormar per kvadratmeter i världen!” Så det kändes tryggt att sova på en båt så nära den ön ändå!

Dag 45

Denna dagen åkte vi till Whitehaven Beach. som vi också hade sovit granne med. De berättade att om vi hade haft månljus så hade denna stranden lyst upp i månljuset. Men den turen hade vi inte tyvärr. Denna stranden var iaf så underbart fin! Så häftig plats att vara på! Vi åkte till baksidan av denna ön och gick till utkiksplatser först att titta ut ner på stranden. Och fick råd att gå upp till dessa platser för att se hur mycket vattnet ändras per timma. Vi solade lite och njöt vid stranden och badade i det ljumna vattnet. Vi såg små lemonsharks och stingrockor som var vid havskanten. Emilia försökte filma dem med det gick sådär…. sedan åkte vi vidare mot en annan snorklingsplats som var sådär bra, fanns inte så mycket att se tyvärr. Efter snorklingen åkte vi till en annan ö och kollade in en veckas gammal utkiksplats så guiderna hade inte hunnit kolla in det ännu, det bar mycket vackert och vi såg så mycket orkidéer, dock ej utslagna ännu med det var fina att se ändå för de var så stora och växte på andra träd. Påväg mot vårt sovställe åkte vi förbi öar där det var vanligt att se havsörnar. Mycket riktigt fick vi syn på först en och sedan två, dessa matade ena guden från båten! Mäktigt att se. Ännu häftigare var det att Emilia fick chansen att kast mat till en också! Det är inget man gör varje dag… så stora fåglar på så nära håll var respektingivande.

Sista natten på båten och vi såg mest och kollade på stjärnorna och njöt av livet…

Dag 46

Vi vaknade upp på båten och det var något molnigt och vi seglade och körde tillbaka till Aliebeach. Även nu var vi förtidiga att checka in så vi gick och chillade på stranden några timmar. Checkade in, fixade lite mat och fixade oss inför ”the afterparty” vilket gick ut på att vi som tidigare varit på båten gjorde som en liten barrunda och fick lite rabatt. Vi hade en mycket rolig kväll!

Denna bilden kom upp på hostlet när vi kom tillbaka. Detta var när den andra hajattacken hade skett

Dag 47

Bussen gick tidigt och det kändes att man varit uppe sent dagen innan. Men vi kunde sova på bussen iaf. Bussen gick mot Magnetic island. Här var tanken att vi skulle hyra en bil, en så kallad ”Barbie car”, alltså en liten bil med 4 säten utan tak. Men eftersom det skulle regna enligt prognosen avstod vi att hyra bil. Men kom det något regn? Svar, nej. Men men, bussarna gick lite då och då på ön så det löste sig fint ändå!

Dag 48

En heldag på Magnetic island och vi åkte till ett litet zoo, där fanns det koalor att se, vi såg en vild i närheten samt ett par tama inne i parken. Vi såg sköldpaddor i olika åldrar, papegojor, ödlor, Python orm och krokodiler!

Vi gick ner till havet för att äta lunch och sedan ta bussen vidare mot en utkiksplats och en gångväg där man kunde se koalor också. Vilket vi också gjorde! Två stycken vilka på ganska nära håll.

Tillbaka till vårat hostel, spelade kort åt lite mat. Vi hade tänkt att vara uppe lite senare men det vart strömavbrott på hostlet så då kunde vi lika gärna sova. Så det blev många timmars sömn, vilket jag tror vi behövt efter denna resan samt sova ifatt lite inför Nya Zeeland som vi kommer åka till den 15:de.

Dag 49

Vaknade vi vår lilla stuga med havsutsikt och åt frukost. Beställande taxi till färjan eftersom bussarna inte skulle gå en söndag. Men precis när vi hoppat in i taxin kom det en buss, som sagt så kör de lite som de vill på ön verkar det som. Det är även en minnesdag här i Australien idag, så det var en tyst minut på terminalen för att minnas ww1. Färjan tog ca 20-30 min och vi låste in våra väskor på terminalen för att se oss om lite i Townsville. Vi hittade ett mysigt ställe och åt lite lunch där. En ganska stor stad men inte så mycket liv en söndagseftermiddag. Men fick fick se en liten del av den iaf. Nu är vi iaf på bussen mot Cairns. Vi kommer fram om ca 45 min. Vi ska packa om våra väskor lite och förbereda oss inför morgondagens utflykt med Uncle Brians. Vi bli upphämtade 07.30 vid vårat hostel. Så det blir en tidig kväll även ikväll!

Vi har även fått flygbiljetter av Wild Kiwi nu. Så nu behöver vi bara boka några hostel/hotellnätter. Sedan är allt bokat för denna resan.