Dag 66, 67, 68

Dag 66

Vi kom fram till Franz Josef. Till ett mysigt hostel, med berg runt omkring. Vi checkade in och slappade lite på hostlet så det hade blivit lång bussresa som vanligt här i Nya Zeeland. Det är långa sträckor som ska köras. Sen var det så sammanträffande att vi träffade en kompis som vi reste med på västkusten! Vi visste att hon skulle resa här också och vi sagt att vi skulle hålla kontakten. Men eftersom hon startade på nordön trodde vi alla att vi skulle åka om varandra. Men icke, vi kom samma dag och åkte samma dag. Så det va såå roligt att träffa henne igen! Det var som att vi träffats förra veckan men det va två månader… så skönt att träffa någon annan som man faktiskt redan har lärt känna och bara sitta och prata lite normalt och berätta vad Emilia och jag har hittat på i Australien och hon sa vad hon hade gjort. Så vi satt och åt pizza och drack lite öl. Härlig kväll!

Dag 67

Igår vaknade vi runt 07.45 för att äta frukost kl. 08.00 och vara redo för dagens Heli Hike. Vi kom fram till stället där vi skulle samlas på. Vi fick låna kläder och skor så vi skulle vara redo för vintervädret på toppen av berget eftersom vi skulle upp till Franz Josef Glaciären. Dit upp kom vi med helikopter. En flygresa på knappt tio minuter. Det var så häftigt att flyga upp dit och det såg så litet ut först, sen när man började kolla noggrant så såg man helikoptrar och människor som redan var där uppe och då såg man hur stort det verkligen var! Vi landade på glaciären och tog på oss isdubbar om skorna och började vår tre timmars vandring på isen. Vi fick nog minsann va med om alla slags väder som finns. När vi började var det soligt och superfint väder. När vi slutade började det regna och hagla. Men vi fick se allt innan de stängde för dagen pga. Det dåliga vädret. Vi fick se allt från vattenfall till grottor och djupa ”hål” i isen. Guiden förklarade att det isen rörde sig ca 1 meter om dagen!!! När vi var klara på isen fick vi tillgång till varma pooler. Välbehövligt efter ett regnigt och kallt avslut!

Vi gick sedan och åt en avslutningsmiddag med gänget eftersom det var sista heldagen på touren sedan är vi bara 6 st som flyger upp till nord ön.

Dagen avlutades sedan med en filmvisning i tv rummet. Dit tog alla med sig sina filmer från skydiving, bungyjump, canyonswing osv. Och som vi skrattade!!!

Dag 68

Just nu sitter vi på flyget mot Auckland för att börja touren där imorgon. Emilia och jag sitter och kollar på lite gamla bilder och ser tillbaka på vår resa. Vad vi har hunnit med mycket! Så roligt att kolla tillbaka på allt. Det kommer bli mycket foton att sätta in i album och filmer att klippa ihop.

Annars idag har vi bara åkt bil och haft en bensträckare på en timma vid en utan inspelningsplatserna till ”Sagan om ringen”. Underbart vackert!

Imorgon kommer det yttligare 13 pers som ska haka på oss på resan i nord ön vilket betyder att vi ska vara 19!!! personer! Så bussen kommer minst sagt vara fullsatt…

Hörs imorgon när vi haft vår surflektion